09-02-07

 

In de Franse International School of Design hebben drie studenten een concept voor een elektrische supersportauto bedacht.
Ze goten het geheel, dat R Zéro – of R0 – werd gedoopt (naar het ontbreken van emissies), in een Audi-maatpak.
 
audi3-1

 

Het ontwerp bestaat enkel op de computer, en plannen om een model op ware grootte te realiseren zijn er vooralsnog niet.

De R Zéro moet op vlak van prestaties de Bugatti Veyron naar de kroon steken.

De studenten voorzien voor elk van de wielen een in de velg ondergebrachte elektromotor.

Die is bij 12.900t/min (!) in principe 183Nm sterk, maar door een reductie in te bouwen klimt dat naar 735Nm.

audi3-2

 

 

Op die vier wielen samen levert dat een trekkracht van 2940Nm op. De ‘arme’ Bugatti Veyron blijft steken op 1250Nm. De R Zéro is evenwel geen pluimgewicht.

De vier motoren wegen 85kg per stuk, maar het batterijpak (800V) zou zo’n 1200kg op de weegschaal zetten. Voeg daar nog de feitelijke auto aan toe en je komt gauw aan 2,2 ton.

Uit berekeningen moet blijken dat ondanks de sportwagen ondanks z’n hoge gewicht in minder dan drie tellen naar 100km/u zou kunnen accelereren.

De topsnelheid wordt –eveneens theoretisch- op dik 450km/u geschat.

Om de bolide aan die snelheden op de grond te houden, wordt de luchtstroom onder de wagen door gevoerd.

Er is een tunnel tussen de grote grille vooraan en de uitsparing tussen de achterste lichtunits. Dat creëert zuigkracht.

19:10 Gepost door Rudy r in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De Q5,hij komt eraan...

De kogel is door de kerk.

Audi legde zijn nieuwe modellenprogramma definitief vast.

Heel Beieren juicht omdat ook de Duitse vestigingen de nieuwe modellen mogen bouwen.

Q5

 

Opmerkelijk is dat de tweede SUV, de Q5, in Ingolstadt zal worden gemaakt.

Dat betekent een bijkomend personeelsbestand van 1.700 werknemers.

Voor dit model wordt 300 miljoen Euro geïnvesteerd.

De Q5 wordt een kleiner broertje van de uitgesproken Sport Utility Vehicle Q7, mogelijk nog sportiever dan de eersteling.

In het laatste trimester van dit jaar wordt in Neckarsulm de R8 sportwagen geconstrueerd.

Met de nieuwe modellen wil Audi binnen minder dan 10 jaar 1,4 miljoen auto’s bouwen.

Dat is bijna het tweevoud van wat op heden van de band rolt.

19:02 Gepost door Rudy r in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

08-02-07

 Het neusje van de zalm...

De nieuwe Audi R8 die stevig uit het vaatje Lamborghini-DNA tapt, is een feit.
 
De sportwagen met permanente vierwielaandrijving, een aluminium koetswerk en een centraal gemonteerde V8 FSI met 420pk en 430Nm (uit de RS4) zal volgend jaar à rato van 15 stuks per dag in het Duitse Neckarsulm tot leven gewekt worden.
 
audi_R8_1

Met een handgeschakelde zesbak – een R-tronic automaat wordt optioneel – gaat de 1,90m brede, 4,43m lange en 1,25m hoge sportwagen naar 100km/u in 4,6 tellen.

 

Audi_R8_2

 

 De topsnelheid bedraagt zo maar eventjes 301km/u want Audi wou hier niet van een snelheidsbegrenzer weten.

Wie nog sneller wil, wacht best op de V10 met meer dan 500pk.

 

En wie er niet genoeg van kan krijgen kan hier nog even verder genieten; Kijk en voel de FSI motor brullen!

22:14 Gepost door Rudy r in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Volkswagen Tiguan...

Volkswagen telt af tot eind 2007, wanneer het met de Tiguan een kleine broer voor de Touareg op de markt zet.
Op de LA Autoshow toont VW – na zich eerder beperkt te hebben tot schetsen  - voor het eerst hoe die eruit zal zien.
De basislijnen voor de Tiguan, die in casu nog luistert naar de naam Concept Tiguan, werden vastgelegd in de Concept A die begin 2006 in Berlijn werd voorgesteld. VW wil een auto bouwen die zich op alle wegen thuis voelt.
4886_tiguanconcept_db2006au02065_medium

 

Een terreinridder als de Touareg wordt het model zeker niet. Een meerderheid van de beschikbare versies krijgt vierwielaandrijving, maar een aantal zal zich zelfs gewoon aan de voorwielen door het verkeer slepen.

De afmetingen van de Tiguan Concept – een lengte van 4,40m, breedte van 1,85m en hoogte van 1,69m – zullen ten opzichte van de definitieve versie nauwelijks nog wijzigen.

In fel contrast met de oranje koetswerkkleur en zelfs gekleurde accenten in de banden, staat het overwegend in zwart uitgevoerde interieur.

 Dat er toch geen bekrompen sfeer heerst, is volgens de constructeur te danken aan het grote panoramische glazen schuifdak.

 Dat meet 1,34m bij 0,85m. Er is ruimte voor vijf inzittenden en de achterbank kan in de lengte worden versteld.

 De Concept Tiguan kan voorwerpen tot 2,5m lang vervoeren dankzij een asymmetrisch neerklapbare achterbank.

 Met meer details wacht VW tot wanneer de naam Tiguan niet meer wordt voorafgegaan door ‘Concept’.

21:59 Gepost door Rudy r in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

CrossTouran nieuw lid in VW's Cross familie...

Na de Sportieve GTI en de potig aangeklede R-uitvoeringen, de zuinige Polo BlueMotion (waarvan naar verluidt ook nog een Passat in de pijplijn zit), is er nu de polyvalente familie Cross.

vw-crosstouran-1

Overigens hoeft de klant zich bij heel dat 'polyvalente' niet al te veel voor te stellen, zoals verderop zal blijken. Eerder al waren reeds een CrossPolo (december 2003) en CrossGolf aan het aanbod toegevoegd. In ons land worden ze nog nauwelijks in het wild gespot, maar wereldwijd is één op tien Polo's van het avontuurlijke type. Nu voegt het merk de CrossTouran aan het lijstje toe.

crosstouran-2

De CrossTouran krijgt een met 12mm verhoogde bodemvrijheid. Onderhuids is hij evenwel identiek aan de reeds gekende versies en hij sleept zich dus ook gewoon aan de voorwielen door het verkeer.

crosstouran-3

De stijlelementen die het model ontleent aan stoere 4x4's moeten dus zeker niet verward worden met de mogelijkheid om ook effectief het onverhard op te zoeken. De opsmuk is talrijk; zo is de standaard dakreling uitgevoerd in mat geanodiseerd aluminium dat past bij het mat verchroomde uitzicht van het nieuwe bumperschild vooraan. Ook de grote luchthapper onderaan wordt omlijst met een mat verchroomde strip.

 

Alle robuuste beschermingselementen (onderkant van de bumpers, drempel- en wielkastverbreders, flankbescherming) zijn uitgevoerd in gekorrelde zwarte kunststof. De banden van verschillende afmetingen - 215/50 op lichtmetalen 17-duimsvelgen van 6,5" breed vooraan en 235/45 op velgen van 8" breed achteraan - benadrukken het karakter van de CrossTouran.

 

Vanaf de lancering dit voorjaar zullen drie benzineversies en drie TDI's (met standaard partikelfilter) beschikbaar zijn, met een vermogensspectrum van 102 pk tot 170 pk. Het hoogtepunt is de TSI-motor met dubbele drukvoeding, die standaard gekoppeld wordt aan de DSG-versnellingsbak.

21:47 Gepost door Rudy r in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

TSI : minimaal verbruik en maximaal vermogen...

TSI-motoren met dubbele drukvoeringen.

content_Par_0034_Image

Ter gelegenheid van het internationale Autosalon van Frankfurt 2005 stelt Volkswagen een baanbrekende innovatie voor op het vlak van de aandrijving: de "Twincharger", de eerste FSI-motor ter wereld met dubbele drukvoeding.
Dankzij de combinatie van een turbo en een mechanisch aangedreven compressor ontwikkelt deze compacte 1,4 liter-motor met rechtstreekse inspuiting tot 125 kW (170 pk) en stelt hij tussen 1.750 en 4.500 t/min. een maximumkoppel van 240 Nm ter beschikking.

content_Par_0035_Image

Deze motor ontwikkelt een vermogen van 90 kW (121 pk) per liter.
Dat is een topwaarde voor een standaardviercilindermotor.
Bovendien levert de "Twincharger" een koppel dat overeenstemt met dat van een atmosferische motor met een cilinderinhoud van ongeveer 2,3 liter.
Het verbruik daarentegen ligt 20 % onder dat van een dergelijke motor.

Een andere variant van die vernieuwende TSI-motor zal kunnen beschikken over een vermogen van 103 kW (140 pk) (en een maximumkoppel van 220 Nm).
Die zal vanaf de lente van 2006 verkrijgbaar zijn, eerst op de Touran - de compacte monovolumewagen van Volkswagen - en later op de Golf.

content_Par_0036_Image

21:14 Gepost door Rudy r in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

TSI : Minimaal verbruik en maximaal vermogen...

TSI-motoren met dubbele drukvoeringen.

Ter gelegenheid van het internationale Autosalon van Frankfurt 2005 stelt Volkswagen een baanbrekende innovatie voor op het vlak van de aandrijving: de "Twincharger", de eerste FSI-motor ter wereld met dubbele drukvoeding.

Dankzij de combinatie van een turbo en een mechanisch aangedreven compressor ontwikkelt deze compacte 1,4 liter-motor met rechtstreekse inspuiting tot 125 kW (170 pk) en stelt hij tussen 1.750 en 4.500 t/min. een maximumkoppel van 240 Nm ter beschikking.

content_Par_0035_Image

Deze motor ontwikkelt een vermogen van 90 kW (121 pk) per liter.
Dat is een topwaarde voor een standaardviercilindermotor.
Bovendien levert de "Twincharger" een koppel dat overeenstemt met dat van een atmosferische motor met een cilinderinhoud van ongeveer 2,3 liter.
Het verbruik daarentegen ligt 20 % onder dat van een dergelijke motor.

content_Par_0036_Image

Een andere variant van die vernieuwende TSI-motor zal kunnen beschikken over een vermogen van 103 kW (140 pk) (en een maximumkoppel van 220 Nm).
Die zal vanaf de lente van 2006 verkrijgbaar zijn, eerst op de Touran - de compacte monovolumewagen van Volkswagen - en later op de Golf.

content_Par_0034_Image

21:04 Gepost door Rudy r in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |