28-08-06

De scIROCco...

Deze avond onthulde Volkswagen in Berlijn de concept car Iroc.
De constructeur zal die tentoonstellen op het Autosalon van Parijs.
De productieversie zal in de loop van 2008 het gamma vervoegen.
Wellicht blaast VW dan de naam Scirocco (waarvan Iroc wellicht niet toevallig het midden uitmaakt) opnieuw leven in.
De door Giorgetto Giugiaro getekende Scirocco maakte al furore in de jaren ’70 en ’80.
In 1992 werd het model afgelost door de Corrado.

De concept car is geheel binnenshuis getekend onder supervisie van de nieuwe ontwerpchef Murat Günak.
Het 4,25m lange, 1,80m brede en 1,40m hoge model maakt uitvoerig gebruik van Golf-technologie.
De koets onthult heel wat voor VW vernieuwende stijlelementen.
De smalle koplampen lopen slechts een beetje door in de flanken, de vorm van de grille is geheel nieuw, de achterlichten zagen we niet eerder bij VW en het merklogo wordt zelfs bovenop de motorkap (en niet langer tegen de grille) aangebracht.
De V-vormige motorkap vloeit over in de A-stijl die de aanzet geeft voor een weinig gebogen dakpartij.
Dat suggereert dat de achterste inzittenden onder het glazen dak veel hoofdruimte krijgen.
In de kofferbak zal je minstens 300 liter kwijt kunnen en de achterbank met plaats voor twee volwassenen wordt met zekerheid neerklapbaar.
De groene koetswerktint is een eerbetoon aan de eerste generatie van de Scirocco.
De link met het wegdek wordt gevormd door 19-duims velgen die met dik 235-rubber geschoeid zijn.

Ook de vormgeving van het interieur is fris.
De blauwe verlichting is gebleven, maar het instrumentarium, de spectaculaire middenconsole en de gehele boordplank zijn nieuw, al valt natuurlijk af te wachten wat daarvan tot het seriemodel doorsijpeld.

De wijzerplaten krijgen een uitgesproken 3D-look en in de verluchtingsroosters komt de zeshoekige vorm van de grille terug.
Leder en aluminium zorgen voor een sportieve uitstraling.

Onder de kap van deze Iroc zit een Twincharger (door zowel een compressor als een turbo geblazen) viercilinder benzinemotor.
Die levert in dit geval 210pk, maar VW hint ook meteen naar een instapversie met 150pk.
De technologie wordt gekoppeld aan de DSG-automaat met dubbele koppeling.

2008 wordt weeral een jaar vol nieuwigheden zo te zien!

20:22 Gepost door Rudy r in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |